Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«Դովլաթյանի ամեն ֆիլմը տվյալ ժամանակաշրջանի ախտորոշումն էր»

«Դովլաթյանի ամեն ֆիլմը տվյալ  ժամանակաշրջանի ախտորոշումն էր»
27.06.2017 | 10:54

Լույս է տեսել «Հոգու լույսը էկրանին» գիրքը` նվիրված ականավոր կինոռեժիսոր, ԽՍՀՄ ժողովրդական արտիստ Ֆրունզե Դովլաթյանի ծննդյան 90-ամյակին: Գրքի հեղինակը` գրող, կինոգետ, մշակույթի վաստակավոր գործիչ ՍԵՐԳԵՅ ԳԱԼՈՒՍՏՅԱՆԸ, «Իրատեսի» հյուրն է:

-Գրքի համար իբրև բնաբան ընտրել եք Փարաջանովի խոսքերն այն մասին, որ Ֆրունզե Դովլաթյանն իր ֆիլմերով տվել է մեր դարի ախտորոշումը` չվախենալով ու չկոծկելով, այլ տղամարդավարի նայելով «հիվանդի» աչքերին: Ինչպե՞ս եք բացատրում փարաջանովյան այս բանաձևումը, և ի՞նչ է տվել մեզ այդ «ախտորոշումը»:
-Փարաջանովը «Մենավոր ընկուզենին» կոչել էր «կյանքի կարդիոգրամա» (սրտագիր), որից հետո Դովլաթյանի ամբողջ կինոարվեստին տվել էր այս բնորոշումը: Կարդիոգրաման հենց ախտորոշումն է: Եվ իսկապես ճիշտ բանաձև է: «Բարև, ես եմ» ֆիլմը ֆիզիկոս Արտյոմ Մանվելյանի նվաճումների մասին էր, ներկայացնում է այդ շրջանում մեր գիտության զարգացումը: «Կարոտը» իր հողին, տանը կարոտող հայ մարդու նկարագիրն էր: «Սարոյան եղբայրները» ախտորոշում էր ժամանակի խնդիրը` ինչո՞ւ էին երկու եղբայրներն իրար դեմ դուրս եկել: Գուրգեն Բորյանի «Նույն հարկի տակ» պիեսում, որի հիման վրա նկարահանվել է ֆիլմը, նման խնդիր դրված չէր: Ըստ Դովլաթյանի` Գևորգ Սարոյանը ժամանակի զոհն էր: Դա նույնպես ախտորոշում է: Դաշնակցական Գևորգ Սարոյանը դավաճան չէր, նա էլ, ինչպես Հայկ Սարոյանը, պայքարում էր իր հայրենիքի, իր ժողովրդի ազատության համար: Դովլաթյանն իր ստեղծագործական 30-ամյա գործունեության ընթացքում ստեղծել է ինը ֆիլմ: Նա ամեն տարի ֆիլմ չէր ստեղծում, ինչպես շատերը, այլ ուշացումներով, էտապներով: Եվ ամեն ֆիլմը տվյալ ժամանակաշրջանի ախտորոշումն էր:
-Դովլաթյանին թույլ չեն տվել նկարահանել Հովսեփ Օրբելու մասին ֆիլմ, «Սարոյան եղբայրներում» ստիպել են ավելացնել տեսարաններ, «Երևանյան օրերի խրոնիկան» մասնատել-խեղաթյուրել են: Դովլաթյանն ինչպե՞ս էր արձագանքում այդ հարկադիր խմբագրումներին:
-Դովլաթյանին հաճախ էին հարցնում, թե որն է իր ամենասիրելի ֆիլմը: Նա ասում էր, որ շատ է սիրում «Երևանյան օրերի խրոնիկան» և պարզաբանում. «Զավակներիցս ամենաշատը նա է վերքեր ստացել»: Դա երկսերիանոց ֆիլմ էր, բայց այնքան մկրատեցին, որ էկրան բարձրացավ մեկ սերիայով: Այն, ինչ մտահղացել էր, խեղաթյուրեցին: Իսկ «Սարոյան եղբայրները», ինչպես ինքն էր ներկայացրել, չէր ընդունվում, ճարահատյալ ավելացրել է ֆիլմի վերջին տեսարանը` Կարմիր բանակի մուտքը Հայաստան: Նրա երազանքներից մեկը Հովսեփ Օրբելու մասին ֆիլմ ստեղծելն էր, ձեռքի տակ ուներ փայլուն սցենար, բայց չթողեցին, որ նկարահանի: Չէին ուզում, որ Օրբելու մասին այդպիսի ֆիլմ ստեղծվի:
-Դուք ակնարկեցիք մի ֆիլմի մասին, որը Դովլաթյանն այդպես էլ չհասցրեց նկարահանել: Ի՞նչ ֆիլմ էր դա:
-Դա զարմանալի սիրո պատմություն է, տղամարդն ու կինը բանտում են, նրանց բաժանում է մի շատ բարակ պատ, չեն տեսնում իրար, բայց Մորզեի այբուբենով շփվում են, սիրահարվում, ցանկանում իրար: Վեպի հեղինակը Սուրեն Ղազարյանն է, որը բռնապետության տարիներին ազատազրկվել է: Բանտից ազատվելուց հետո գրել է այս վեպը: Դովլաթյանը շատ էր խանդավառված, սցենարի համահեղինակներից էր, ասում էր` պետք է ցուցադրեմ այդ սիրո մեծությունը, թե ինչպես կարող են մարդիկ հեռավորության վրա պատի բաժանումով սիրել իրար: 90-ականների դժվարին տարիներն էին, գումար չկար ֆիլմը նկարահանելու համար: 1997-ին հանդիպում է Ռոլան Բիկովի հետ, որը խոստանում է աջակցել ֆիլմի նկարահանմանը: Մեկ միլիոն ռուբլի արդեն փոխանցել էր ֆիլմի հաշվին: Օգոստոսի 17-ին Դովլաթյանը վերադառնում է, օգոստոսի 30-ին՝ մահանում:
-Կարելի՞ է ասել, որ Դովլաթյանի ֆիլմերի հաջողությունը պայմանավորված է նաև լավ սցենարներով: Նա աշխատել է ժամանակի լավագույն գրողների, սցենարիստների հետ` Վարդգես Պետրոսյան, Առնոլդ Աղաբաբով...
-Գրական հենքը, անշուշտ, շատ կարևոր է: Աղաբաբովը «Բարև, ես եմ» ֆիլմի սցենարը գրել է Մոսկվայի կինոինստիտուտում (ՎԳԻԿ), իր դիպլոմային աշխատանքն է եղել: «Հայֆիլմում» ոչ ոք չի համարձակվել ֆիլմ նկարահանել, քննարկում է եղել, շատերը կարծիք են հայտնել, որ ֆիլմ չի ստացվի այդ սցենարից: Հանձն է առել Դովլաթյանը, զգացել է, որ կարող է լավ ֆիլմ ստեղծել այդ սցենարով:
-Յուժնո-Սախալինսկում, Դովլաթյանի «Ապրեցեք երկար» ֆիլմի ցուցադրման ժամանակ, ծափահարություններ են հնչել: Այս մասին Գևորգ Գրիգորյանը գրել է «Գարուն» ամսագրում (1983 թ.), նշելով, որ դա բնական կլիներ թատերական ներկայացման կամ կինոփառատոնի ժամանակ, երբ ռեժիսորը նստած է դահլիճում, բայց կինոնկարի առօրյա ցուցադրման ժամանակ նման կենդանի ռեակցիայի երբևէ չի հանդիպել: «Միշտ՝ արտիստ, միշտ՝ ժողովրդական, և միշտ՝ Ֆրունզիկ Դովլաթյան»,- այսպես է Հենրիկ Մալյանը բնորոշել Դովլաթյանին: Մասնագետների քննադատություններից էլ չի խուսափել անվանի ռեժիսորը: Ինչպես գրքում եք նշում` «Երևանյան օրերի խրոնիկան» կինոքննադատները քննադատում են, հետո բարձրացնում ֆիլմը: Ինչո՞վ է պայմանավորված այս տարակարծությունը:
-Քննադատությունների մեջ մի քիչ ճշմարտություն կար, որ նկատելի էր ֆրանսիական, իտալական կինեմատոգրաֆիայի ազդեցությունը: Կար մեծ սիրո նախերգանք` Անահիտի և Արմենի սիրո գիշերային տեսարանը` հետաքրքիր, ոչ սովորական լուծումներով: Նորություն էր դա հայ կինոյի համար` հեռացած ավանդական լուծումներից: Նաև դրա համար ոմանք սվիններով ընդունեցին:
-Դուք Ֆրունզե Դովլաթյանին նվիրված այլ գրքեր էլ ունեք: Ինչո՞վ է առանձնանում «Հոգու լույսը էկրանին» գիրքը:
-Երբ աշխատում էի Դովլաթյանի 70-ամյակին նվիրված գիրք-ալբոմի վրա, նա ողջ էր: Հանրապետության նախագահին նամակ էի գրել գրքի մասին: ՈՒրբաթ ուղարկեցի նամակը, երկուշաբթի առավոտյան ասացին՝ կարող եք գումարը ստանալ: Երբ վերադարձավ Ռոլան Բիկովի հետ հանդիպումից, գիրքն արդեն տպարանում էր: Ես այդ մասին չասացի նրան, որ անակնկալ լինի: Վերջաբանի փոխարեն ստիպված էի գրել, որ ուզում էի անակնկալ անել, գիրքը դնել քո առաջ, բայց դու այլևս չկաս:
Նա ասում էր, որ գիրք-ալբոմից հետո մտածեմ մեծ գրքի մասին: Նյութեր շատ ունեի, դեռ ուսանողական շրջանից էի հավաքում: 80-ամյակի առիթով ստեղծեցի «Ֆրունզե Դովլաթյան. կյանքը և ստեղծագործությունները» գիրքը, որը, ֆինանսի սղության պատճառով, լույս տեսավ կրճատումներով: Հիմա արդեն, երբ մոտեցավ 90-ամյակը, «Հոգու լույսը էկրանին» գրքում ընդգրկեցի այն նյութերը, որ դուրս էին մնացել նախորդից, նաև ամբողջացրի Դովլաթյանի հետ իմ զրույցները, թեև դարձյալ ֆինանսի պատճառով որոշ կրճատումներ եղան:
-Ֆրունզե Դովլաթյանը, ինչպես հարկն է՝ արժևորվո՞ւմ է մեր ժամանակներում: Ի՞նչ տեղ ունի նա հայ կինոյում:
-Եթե հայ կինոն դիտարկենք որպես մի մեծ կառույց, ապա այդ կառույցը, իմ դիտարկմամբ, պահում է երեք սյուն` Բեկնազարյան, Դովլաթյան, Մալյան: Ինձ հարցրել են` չե՞ք տեսնում չորրորդ սյունը` ի դեմս Փարաջանովի, Փելեշյանի: Նրանք հանճարեղ են: Փարաջանովը մերը չէ, նա համաշխարհային կինեմատոգրաֆիայի սյուներից է: Փելեշյանը ահռելի մեծ սյուն է վավերագրական կինոյում ու՝ ոչ միայն հայկական: Բայց մենք խոսում ենք գեղարվեստական կինոյի մասին, և չորրորդ սյունը չեմ տեսել, չկա: Դովլաթյանի ամեն ֆիլմը նրա հոգու լույսն է, այդ սյունը լուսավորող մի պայծառ լույս:
-Գրքում ընթերցողը հանդիպելու է ուշագրավ, շատերին անհայտ դրվագների: Կարո՞ղ եք առանձնացնել դրանցից մեկը:
-Աղաբաբովը ուսանող տարիներին կապված է եղել նշանավոր մարդկանցից մեկի կնոջ հետ: Նա է Առնոլդին զանգահարել ու ժամադրել: Զանգահարել է քաղաքային ավտոմատներից և, որպես նշանաբան, ասել իր ճանաչելի առոգանությամբ. «Բարև, ես եմ»: Այստեղից էլ ֆիլմի վերնագիրը: Թե ինչու Դովլաթյանը ինձ չպատմեց այդ մասին, չգիտեմ, գուցե չցանկացա՞վ ընկերոջ կյանքից մի «փակ» էջ բացել, կամ գուցե Առնոլդը չէր պատմել իրեն: Իսկ մտերմիկ մի զրույցի ժամանակ Աղաբաբովը պատմել էր մեր հայտնի կինոգետներից մեկին, որը, իմանալով, որ աշխատում եմ նոր գրքի վրա, պատմել էր ինձ:
«Երկունք» ֆիլմի դեպքում, Մյասնիկյանի դերակատարի նախնական ընտրության ժամանակ, հաստատվել էր Արմեն Ջիգարխանյանի թեկնածությունը, նույնիսկ մի քանի հատվածներ էին նկարահանվել, սակայն անսպասելիորեն Ջիգարխանյանը մեկնել էր Մոսկվա ռուսական ինչ-որ ֆիլմում նկարահանվելու: Այն բանի համար, որ Մյասնիկյանի դերում հաստատվել է Ջիգարխանյանը, Խորեն Աբրահամյանը խռովել էր Դովլաթյանից ու մեկնել ծովափ: Մեր զրույցների ժամանակ Դովլաթյանը պատմում էր, որ հայտնվել էր երկու քարի արանքում, ստիպված մեկնել է ծովափ, թախանձագին խնդրել Խորենին վերադառնալ ու նկարահանվել ֆիլմում: Հանդիսատեսին և ընթերցողին անծանոթ այսպիսի պատմություններ շատ են գրքում, մնում է, որ գիրքն ընթերցվի:


Զրուցեց Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԸ

Լուսանկարներ

. .
  • «Բարև ես եմ»
  • «Մենավոր ընկուզենին»
Դիտվել է՝ 9576

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ